Om att välja och vara av en viss åsikt

På fredag åker jag alltså utomlands och jag har en hel jävla del att ta itu med innan dess.
Och när jag satte mig ner för att skriva en kom ihåg-lapp tills imorgon slog det mig att det
vankas val den 19 september vilket i sin tur betyder att jag dels måste förtidsrösta, men
framförallt komma till insikt med vad jag ska rösta på!

Så, ikväll har jag ägnat mig åt att göra olika valtester, partitester, blocktester, kolla in de olika partiernas hemsidor osv osv, och jag måste säga att det faktiskt väckt ett genuint intresse hos mig. Jag känner för
en gångs skull att jag bryr mig lite grann. För när man har chansen att påverka, varför då låta bli?

Att jag inte röstade i kyrkovalet ger jag fan i, för kyrkan kommer aldrig någonsin intressera mig.
Men detta är annorlunda, särskilt nu när mitt liv inte längre ser ut som det gjort i all evighet.

Jag tror dessvärre att jag skjutit upp det här med att ta sätta sig in i politiken och ta ställning, naturligtvis på grund av tidsbrist samt även ett visst bristande intresse. Men också för att jag vet att vad jag än sympatiserar med så finns det människor som dömer mig.

Men är det något jag försäkrat mig om, så är det att man inte ska döma en person efter politisk åsikt. Det är ett fult och obegåvat beteende i mina ögon och säger mer om vem man är, än vad något politiskt ställningstagande någonsin kommer kunna göra. Människor är och förblir oliktänkande och det vore klumpigt att inte ha det i åtanke i möten med andra.

Jag tror att oliktänkade berikar liv.

Eller, jag inte bara tror. Jag vet.


Kommentarer
Postat av: kiben

Du är så klok och jag saknar dig :-*

2010-08-17 @ 12:26:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0